Tweestaps­verificatie

MFFA® Europe vindt de privacy van haar gebruikers belangrijk en wil de gegevens van personen in onze database zo goed mogelijk beschermen. Zowel om datalekken te voorkomen, als ook om aan de AVG te voldoen, verplichten wij daarom elke instructeur, administrateur of hoger gelegen rang 2 Factor Authenticatie / tweestaps­verificatie te gebruiken.

Tweestaps­verificatie vergt dat u naast uw inlog met gebruikersnaam + wachtwoord (iets dat u weet), ook een code kunt invoeren van iets dat u heeft. In dit geval, een code op uw telefoon.


permalink

Stap 0: Zorg dat u achter een computer zit, bij voorkeur in de browser Chrome en daar ingelogd bent op cursus.mffaeurope.nl. Zorg daarnaast dat u een smartphone gereed hebt.

Stap 1.Download een Authenticator App op uw smartphone. De meest gebruikte is Google Authenticator (download voor Apple/IOS of voor Android. Andere alternatieven zijn o.a Authy (download voor Apple/IOS of Android) en Microsoft Authenticator (download voor Apple/IOS of Android) . Zoek deze in uw Play/App store. Hulp nodig? Mail ons gerust.

Stap 2. Schuif de button "Maak gebruik van 2FA" aan en klik op opslaan.

vraag 1, app geinstalleerd

Stap 3. Om zeker te weten dat u degene bent die de 2FA activeert, vragen we u nogmaals het wachtwoord van uw account in te voeren. Klik daarna op verder.

Stap 4. Er komt nu een pop-up met een QR-code* in beeld. U scant deze met de (Google) Authenticator app op uw telefoon. Wilt u hier extra uitleg over Google Authenticator op uw telefoon, dan vindt u deze hier. Het is aan te raden de QR code ergens op een veilige plek op te slaan, mocht u een nieuwe telefoon krijgen, dan kunt u de tweestaps­verificatie opnieuw activeren.

Stap 5. Nadat u de QR-code heeft gescand, ziet u in uw Authenticator App een zescijferige code, een zogenaamde "token", vul deze in en klik op "Bevestigen."

Stap 6. U heeft 2 Factor Authenticatie succesvol toegevoegd. U bent nu ingelogd en kunt naar het Dashboard.


permalink

Heb je een nieuwe telefoon en kun je de oude niet meer gebruiken? Of heb je de app voor de tokencode niet langer? Dan zal de tweestaps­verificatie voor je account moeten worden gereset.

Onze klantenservice helpt je hier graag mee. Zorg ervoor dat ze je gemakkelijk kunnen verifiëren als de juiste gebruiker, en stuur het verzoek vanuit je geregistreerde e-mailadres, inclusief je geboortedatum en trainingslocatie.

Heb je een nieuwe telefoon, maar wel kun je de oude wel gebruiken? Migreer dan via deze stappen.


permalink

Goed nieuws! Vanaf juni 2020 is het mogelijk bij Google Authenticator om je reeds gekoppelde accounts te migreren van je oude naar je nieuwe telefoon. Dit is in minder dan een minuut geregeld.

Is je telefoon kapot of zoek en kun je deze dus niet meer gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Hoe ga je te werk?

  1. Zorg ervoor dat je de meest actuele versie van de app hebt, zowel op je nieuwe, als je oude telefoon. Check hiervoor je playstore/appstore. Zo nee, update dan je app.
  2. Open de app en ga naar instellingen (de 3 stipjes rechtsbovenin).
  3. Klik op accounts overzetten
  4. Op je oude telefoon klik je op de app op accounts exporteren. Je krijgt dan de vraag of je alle of enkele accounts wilt migreren. Zorg sowieso dat je mfaeurope account geselecteerd staat!
  5. Is dit gelukt? Dan krijg je nu een QR-code te zien op je oude telefoon.
  6. Scan deze met de app op je nieuwe telefoon. Hiervoor moet je ook naar opties, maar dan klikken op accounts importeren.
  7. QR-code gescand? Je migratie is compleet en je kunt met je nieuwe telefoon weer bij je account!

permalink

Krijgt u na het invoeren van de tokencode, de melding dat de token ongeldig is? Dit kan meerdere redenen hebben:

1. Zorg dat u de tokencode invoert die bij uw MFA Account hoort. U ziet in de app bij het juiste account cursus.mfaeurope.nl staan + uw gebruikersnaam

2. De token is tijdgebonden, u heeft 30 seconden de tijd om de juiste code in te vullen, daarna genereert er een nieuw code (zie ook nr 1. op onderstaande afbeelding). Zorg dat u de code invoert die op dat moment in uw authenticator app staat.

3. De tijd op uw telefoon loopt niet synchroon aan die van het web.

Tijd gelijk zetten aan het web

Het is belangrijk dat de tijd op uw telefoon gelijk loop aan die van het web, aangezien de codes tijdgebonden zijn. Er zijn 2 opties om te controleren of dit in uw account geregeld is:

Binnen uw telefoon

Ga naar telefooninstellingen -> Tijdinstellingen -> Datum en Tijd -> check automatische tijd aan

Binnen Google Authenticator App op uw telefoon

1. Open de app en ga naar Instellingen (nr. 2). Klik daarna op "Tijdcorrectie voor codes". Klik daarna op "Nu synchroniseren".


permalink

Je kunt in theorie alle gangbare authenticators in de App of PlayStore gebruiken. De meest gebruikte is Google Authenticator (download voor Apple/IOS of voor Android. Andere alternatieven zijn o.a Authy (download voor Apple/IOS of Android) en Microsoft Authenticator (download voor Apple/IOS of Android) .

Hulp of advies nodig? Raadpleeg onze klantenservice.


permalink