Voor iedere organisatie, bond, evenementenstichting of wat dan ook gelden wettelijk verankerde verplichtingen ten aanzien van de organisatie van een (sport)evenement. Hoe dat mis kan gaan, mag blijken uit de feiten en onderzoeksrapporten. Waarom dat mis kan en blijft gaan, heeft zowel diepere als ook simpele redenen. Bekijk zo gewenst ons eerdere nieuwsbericht, de uitwerking en juridische gevolgen daarvan over de ‘Highland Games’ in de Kasteeltuin te Geldrop.
Aangaande het proces van vaststellen wat er noodzakelijk is qua vergunningen en voorzieningen dient uiteraard a priori een deugdelijk en wetenschappelijk verantwoorde scan te worden gemaakt van de risico’s die aan het betreffende (sport)evenement of sport zijn verbonden. Wij zelf kiezen daarbij voor het prijswinnende innovatieve concept van Go2Sure. De ontwikkelaar van een zeer gebruiksvriendelijke app waarmee en nu komt het : risico gestuurde inspecties, kwaliteitsborging en rapportages kunnen worden uitgevoerd en getoond. Hier (www.sportkeur.nl) lees je daar meer
over!
Risico inventarisaties vragen om beheersmaatregelen, waarmee je “automatisch” van risico analyse naar risicomanagement gaat. Dat is het daadwerkelijke Plan van Aanpak, wat je dus vooraf vastlegt! Het primaire doel daarbij is dus niet te verbieden, maar de mogelijk aangetroffen risico’s beheersbaar te maken. Op basis daarvan maak je als burgemeester en/of organisatie dan uiteraard ook keuzes voor de inzet van de professionele hulpdiensten en de aantallen EHBO’ers en hun
vereiste skills.
Daarom staat in al onze cursusboeken risico inventarisatie en gevolgen daarvan voor het opleiden en faciliteren van personeel en instructeurs centraal. Dat alles onder het motto van ‘failing to prepare is ... preparing to fail’ ! Hetgeen door de weerbarstige praktijk helaas keer op keer wordt bevestigd. De tijdige evaluatie van het Plan van Aanpak direct NA het evenement laat dan ook duidelijk zien OF de geformuleerde beheersmaatregelen werden uitgevoerd en ook OF ze goed werken. Zo kunnen we in gezamenlijkheid (het is altijd teamwork !) blijven leren en is morgen weer beter dan vandaag!
Ter voorkoming van voorheen voorkomende ‘cowboy-toestanden’ met onbekwame aanbieders in ambulance dienst gerelateerde outfits en veel blabla.. , is het ontwerp van de ambulance professional kleding beschermd en zijn die als zodanig goed herkenbaar. Daarnaast heeft de Evenementenbranche in samenspraak met- en na enige jaren van overleg en meedenken van diverse gremia op dit terrein, consensus bereikt en voor het uitbreken van de corona pandemie, breed gedragen de keuze gemaakt voor acceptatie en onderschrijving van de Veldnorm Evenementenzorgverlening.
http://www.evenementenz.org/downloads/VeldnormEvenementenzorg_Versie1.pdf
Dit document geeft in bijlage 8.1 duidelijk aan wat er op welk niveau wordt vereist. En voor de Eerste Hulpverlener gaat dat expliciet om de hierin genoemde Basis – en Aanvullende Eerste Hulpverlening. Niets meer, maar ook zeker niets minder ! Door te verwijzen naar waar dit staat, bieden wij iedereen die het weten wil de gelegenheid zich hierop in te lezen en te kunnen beslissen.
Vanzelfsprekend bieden wij Instructeurs de gelegenheid om zich hiervoor op te laten leiden, zodat ze nadien zelfstandig hun eigen cursisten aanvullend kunnen scholen en daarmee voor te bereiden op de onafhankelijke examinering en certificatie tot Evenementenhulpverlener Categorie 1- 2 of zelfs 3!