Hoe zat dat ook alweer? Materiaal, omgeving en … menselijke factoren!
Een fat bike is een fietsvariant die is ontstaan uit de mountainbike versies. Waarbij een standaard Mountainbike (MTB) vele kilo’s lichter en veel wendbaarder is dan een Fat Tire Bike (Fatbike). In 1986 is de eerste versie daarvan ontwikkelt door een fietsenmaker om met die bredere velgen en dikkere en bredere banden, makkelijker door de sneeuw te kunnen rijden in Alaska. Daarnaast uiteraard ook geschikt voor andere losse ondergronden als zand en modder.
Nadat deze fietsversie; net als bij vele andere fietsen en met name voor toepassing in het dagelijks verkeer; ook elektrisch is geworden, is hiermee een aantrekkelijk en ‘cool’ ogend trap ondersteunend alternatief transportmiddel ontstaan. Waar de jeugd graag gebruik van maakt.
De kwaliteit hiervan is uiteraard afhankelijk van de fabrikant en de ‘goedkoop-is-duurkoop-en-vaak- onveilig’ versies, voldoen uiteraard niet aan de normale materiaal- en constructiecriteria. Reguliere fietshandelaren leveren uiteraard kwaliteit en garantie en de juiste framemaat en naar we hopen ook een goede gebruiksinstructie (proefrit!), maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. Daar komt nog bij dat zo’n type fiets qua de maximaal toegelaten snelheid, absoluut niet manipuleerbaar c.q. op te voeren moet zijn.
Bij een natte of gladde ondergrond, geaccidenteerd terrein, wind en/of regen, smalle en druk bezette fietspaden met aangrenzende trottoirs en auto gebruikers, nemen de risico’s op ongevallen evident toe. Bij één of meerdere van deze factoren en een hoge snelheid op de openbare weg fietsen (dus met een harde ondergrond) geeft een verhoogde kans op vallen met grote kans op zeer ernstig hersenletsel. Een hoge snelheid en geringe stuurmanskunst geeft die letselrisico’s uiteraard ook bij alle andere fietsversie gebruikers op de openbare weg of elders!
Daarmee belanden we dan direct in de zone van het individu dat gebruik maakt van de elektrische fiets. Al of niet voorzien van een puberbrein, duo passagier, lachgas of overdadig genotsmiddelen gebruik is het uitermate riskant om zonder helm met één hand aan het stuur en de andere hand aan de mobiele telefoon; zonder aandacht voor goed werkende verkeerslichten en andere weggebruikers of omgevingsfactoren; op hoge snelheid met je elektrische fatbike over de openbare weg te gassen en dat is dus gewoon vragen om ongevallen. Maar dat is uiteraard ook van toepassing op het vereiste maar niet toegepaste gedisciplineerd gedrag van alle andere weggebruikers met hun type fietsen of vervoersmiddelen! Daarom leer je toch verkeersregels en behaal je rijbewijzen!
Dat ontmoedigende slogan dat het ‘hard kan gaan’ is niet bepaald een afremmende stimulans voor de aankoop en gebruik. Dat kosten bij onverantwoord gedrag verhaald kunnen worden op de ouders wellicht iets meer. Dat helmplicht verplicht stellen door sommigen wordt afgeraden omdat “men” dan wel wat anders bedenkt is natuurlijk ridicuul. Na een ernstig ongeval toch nog lopend het terrein of ziekenhuis kunnen verlaten zonder verdere gevolgschade zal je nadien veel meer waard zijn dan dat je ‘haar even in de war komt’ of ‘je persoonlijkheid niet zichtbaar is’! Bekende Nederlandse spreekwoorden hierbij: “als het kalf verdronken is dempt men de put”, “berouw komt na de zonde”.
Een goede elektrische fatbike is als elektrische fiets een aardige investering, maar ‘an sich’ dus helemaal niet gevaarlijk en daarmee een degelijke, stabiele ‘trendy’ fiets. Hij mag maximaal 25km/uur, geen gashandel hebben en niet op te voeren zijn. Een speedpedelec daarentegen is een high-speed e-bike die maximaal 45 km/uur mag. Die valt daarom onder de categorie bromfiets.
ECHTER...
Zowel ouders die dit (mee) financieren als hun kinderen dienen hun gezonde verstand te gebruiken bij aankoop en gebruik van de elektrische fatbike. Het volgen van een fietscursus op het terrein van je keuze is beslist geen overbodige luxe en maakt je vertrouwd in het veilige gebruik, de noodzakelijke preventiemiddelen (zoals een fietshelm en fietshandschoenen) en het gewenste verkeersgedrag.
Indien daarvan wordt afgeweken en dit schade of zelfs dodelijk letsel oplevert dient daar uiteraard op gehandhaafd te worden. Allereerst door de verantwoordelijke ouder en pas in latere instantie door handhavers of politie. Daar hebben we er echter zoals ook bij vele andere beroepen helaas veel te weinig van!
Dat ook fietsaccu’s net als bij autoaccu’s in brand kunnen vliegen en zeer gevaarlijke chemische reactie en longbeschadiging kunnen opleveren hebben we reeds in een eerder nieuwsbericht gemeld.
Controle en in beslagname van ondeugdelijke import ( “beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald”) is gelukkig inmiddels al ingezet.
Lees hier wat de ANWB over de fatbikes te melden heeft.
Fatbike Gevaar!
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er in de media en politieke arena de laatste maanden veel aandacht geschonken is aan het gevaar van de (elektrische) Fatbike. Talloze argumenten en emoties passeren daarbij de revue maar de kern van de zaak wordt kennelijk gemist. Een simpele RIE geeft wat dat betreft een logisch overzicht en een kans op onderbouwde keuzes in de discussie.