Mijn account

Lithium-ion Batterijen Brand... Levensgevaarijk! (deel 2)

Gevaar Lithium-Ion Batterijen

In aansluiting op deel 1 gaan we nu verder in onze informatieverstrekking en advies want mede vanwege de energietransitie en ‘explosieve’ uitbreiding van elektrische voertuigen en de thuisaccu markt is dit een recht evenredig toenemend fenomeen met alle risico’s van dien voor mens en dier.

Nagenoeg 2 jaar geleden hebben wij in onze nieuwsrubriek al uitvoerig aandacht besteed aan het risico van gevaarlijke rookgassen voor toeschouwers en Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) ten gevolge van een lithium-ion batterij brand.

Recent werd Nederland opgeschrikt door een uitslaande brand in een appartement aan het Vredenoord te Den Haag en opnieuw geconfronteerd met het gevaar van kortsluiting of schade aan Lithium-Ion batterijen in de directe woonomgeving en/of openbare ruimte!
Lees hier het artikel.

Inmiddels is door Internationaal onderzoek naar het ‘gedrag’ van gevaarlijke rookgassen (lees: hoe dit zich verspreid of verplaatst door de beschikbare ruimte) wel duidelijk geworden dat dit heel wat anders verloopt dan waar men voorheen vanuit ging.

De Gemeentelijke brandweer Tilburg heeft daar in 2019 in een woonzorg complex ervaring mee opgedaan tijdens een brand en ontruiming en heeft de lessen die daaruit getrokken kunnen worden, gedeeld met de beroepsgroep elders in Nederland. Belangrijke conclusie was dat Koolmonoxide (CO) zich niet alleen horizontaal maar ook verticaal verspreid en zich dus mede door ventilatoren, het openen van deuren op zoek naar mogelijke slachtoffers en ook via meterkasten, stopcontacten, naden en kieren, overal kan opstapelen tot onaanvaardbare (dodelijke) concentraties. Derhalve dient de overheid de veiligheid van de professionele beroepsgroepen verplicht te garanderen door uiterst betaalbare draagbare CO-meters toe te voegen aan hun PSU qua PBM ’s. Want … meten = weten!

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/bewoners-van-zorginstelling-tilburg-naar-noodopvang-gebracht-
na-brand-in-containerhok~a044cfc9/


Daar wij ons specifiek richten op de Bedrijfshulpverleners, hun bedrijven/organisaties en overige bewoners van Nederland, is het dus zaak om meer aandacht te vragen voor de meestal onvermoede risico’s van de oplaadbare batterijen in vele hedendaagse producten.

En de kettingreactie qua batterijcellen ontbranding bij korstsluiting of beschadiging, waarbij dus onmiddellijk dodelijke rookgassen vrijkomen.

Ter illustratie klik hier voor een kort filmpje over het in brand raken van een e-bike en de snelheid en kracht waarmee andere cellen exploderen en de zeer gevaarlijke rook zich ontwikkelt en verspreid.

Het in brand raken van een Lithium Ion batterij kan onder andere veroorzaakt worden door:

  • Inferieure kwaliteit af fabrikant (goedkoop = duurkoop)
  • Kwaliteitsafname t.g.v. levensduur
  • Oververhitting
  • Vervorming
  • Beschadiging van buitenaf


De taak van de BHV ‘er is: daar beslist NIET bij in de buurt komen en zo snel mogelijk 1-1-2 te alarmeren en te ontruimen. Slechts professioneel uitgeruste beroepshulpverleners kunnen hiervoor veilig worden ingezet. Zelfs een goed bedoelde standaard BHV verkenning in zo’n compartiment, fietsenkelder of inpandige berging kan namelijk al dodelijke gevolgen hebben.

Door de onverwachte verspreiding van die dodelijke rookgassen naar ook hoger gelegen ruimtes dienen die per definitie; op basis van dit voortschrijdend inzicht; uiteraard van de brandhaard vandaan, ontruimt te worden. Opnieuw pleiten we naast het gebruik in de zwembadbranche, ook hier weer voor de blijvende beschikbaarheid van de zuurstofkoffer daar de BHV inzet hiervan bij levensbedreigend letsel aan de luchtwegen uitermate zinvol, nuttig en levensreddend kan zijn.

In deel 3 komen we terug op de oorzaken en preventie!